Regnskogstripp

Såg wallabys, krokodil, fantastiska floder och vandrade i lite regnskogar idag. Bra dag.

Efter att bussen kommit till Cairns igår var det första jag gjorde efter att checkat in mig själv på Global Backpackers (samma ställe som förra gången jag var här) att boka in en regnskogstripp till dagen därpå (fredagen).

Senare gick jag in på Tribal Travels, stället som lurade mig på mitt jobb som jag aldrig fick. Jag var trevlig men bestämd och konstaterade att de hade lurat mig på 50 dollar. De bad mig komma tillbaka senare. Jag frågade om jag inte kunde prata med personen som hjälpt mig förra gången, eftersom han kanske kom ihåg mig. Fick till svar att han inte jobbade kvar. När jag senare kom tillbaka pratade jag med chefen och hon frågade mig om jag kom ihåg namnet på den personen som hade hjälpt mig och det gjorde jag faktiskt. Snubben heter David (kommer ihåg det eftersom det stod i papprena som jag fick angående jobbet på dykbåten). Hon konstaterade lugnt och behärskat: ”Det är därför David inte jobbar här längre”. 50 dollar rikare gick jag till första bästa bar och drack mig full. Nä, det gjorde jag verkligen inte, men jag fixade en gratis middag på en restaurang genom att visa upp mitt ”Peter Pan´s Gold Card” inne på Peter Pan´s (företag som säljer reseaktiviteter och som inriktar sig på backpackers). Det smakade mycket bra.

Den stora frågan är dock: Var är min externa hårddisk? Hittade inte den inne på hotellrummen igår morse och har inte hittat den i någon av mina två väskor. Bull läge. Jag kanske plussade 50 dollar nyss, men brände 75 på hårddisken… Ajja, jag är nöjd att jag fick tillbaka mina pengar. Såhär i efterhand blev detta egentligen bästa möjliga lösning med jobbet, himla tur jag hade. Jag blev ”lurad” till ett ställe som inte garanterade sina anställda många timmar i veckan och om det började regna avslutades dagen direkt (= naturligtvis inget betalt resten av dagen) och det var inte ovanligt att de anställda fick vänta i timmar på bussen tillbaka (har snackat med folk som arbetade där) samt att boendet (som de var tvungna att bo på) var skabbigt och dyrare än vårt hotellboende. Själv hade jag minst 43 garanterade timmar i veckan, bodde lyxigt och billigare än på det andra stället och tjänade dessutom riktigt bra. Plus att jag träffade fem riktigt sköna engelsmän, kan man begära mer? Jag hade en mycket bra tid.

Dagen idag var mycket bra, blev hämtad utanför mitt boende halv åtta och återlämnads halv sju. Guiden som var ansvarig idag hade vissa beskrivit som en typisk hippie, själv vill jag beskrive henne som en mycket kunnig och engagerad guide som råkade vara tatuerad, ha rastaflätor och en fantastiskt förggrann, flummig mössa. Under dagen fick jag se wallabys (små kängurus) och en krokodil. Eller krockon fick jag egentligen inte se. Det är lite lustigt, vi var ute på en guidning på en flod och guiden visade ett ställe där en liten babykrokodil skulle vara. Jag såg den inte, men smällde av lite chansbilder, och tror ni inte att jag hittade en liten krokodil som posade snyggt och verkligen bara ville bli fotad. Bilden nedan är mycket meckad, på originalbilden ser man inte honom alls. Det är anledningen att bilden är suddig.

Förutom guidningen på floden vandrade vi i regnskog, gick lite på en nice strand och såg som sagt wallabys ute på ett fält när vi körde förbi med bussen. Inga bilder på dem tyvärr. Det var precis i början av dagen och det blev snart ännu bättre (för alla utom två) när guiden gick igenom lite vad som skulle hända idag och två passagerare insett att de hoppat på fel buss. Det är väldigt lustigt, dem skulle köra water rafting och var på fel buss. Det hade banimaj kunnat vara jag, men nu var det inte jag så jag hade all rätt att sitta och mysa i min lilla stol. Glömde för övrigt helt att jag skulle fixa mat till resan, kom på det på morgonen, men hade ju inget förutom lilla uppkokt pasta, så fick ta det. När jag satt och åt min pasta ur min plastpåse och såg fantastiskt överseriösa personer med femton olika varianter av baguetter och kakor och drickor och dylikt blev jag bitter. Det är jag nästa gång. Kanske inte förresten, det är inte jag.

Någon kommentar?

Efter en del om och men...